Yrityksen markkinointistrategia on yhä nopeammin muuttuvassa ympäristössä tärkeässä roolissa. Hahmottumaton strategia antaa käytännön työlle liian väljän rajauksen, eikä markkinointi voi toimia tehokkaasti.
Verkko mahdollistaa paljon, mutta samalla vaihtoehtojen määrä tekee päättämisestä vaikeaa. Mitkä sosiaalisen median palvelut yritykselle sopivat, paljonko resursseja sosiaalisen median hyödyntäminen vaatii? Miten verkkokauppa voisi palvella omalla toimialalla? Sopiiko sisältömarkkinointi menetelmäksi vai pitääkö turvautua maksulliseen näkyvyyteen?
Markkinointi on prosessi, johon kuuluu strategista päätöksentekoa ja operatiivisia tehtäviä. Markkinointijohdon tuki on asiantuntijapalvelu, jonka avulla yrityksen markkinointipäätöksiä toteuttava taho saa talon ulkopuolisen näkemyksen ja sparrausta omille valinnoilleen. Palvelu perustuu vuosikalenteriin, jossa fyysisesti tehdään töitä kvarttaaleittain.
Modernisti toimiva verkkosivusto on yksi yrityksen palvelukanavista asiakkaille. Verkkosivuston suunnittelu on onnistunut, mikäli se palvelee asiakasta mutta myös yritystä. Parhaillaan verkkosivusto palvelukanavana vähentää myyntiin tai asiakaspalveluun kohdistuvaa työpainetta.
Verkkokauppa on vastaus asiakkaan muuttuneeseen tapaan hankkia tietoa, käyttää verkkoa ja ostaa. Verkkokaupalla on paljon sellaisia etuja, joita fyysinen myymälä ei helposti voi tarjota. Verkkokaupan suunnittelussa kannattaa huomioida fyysisten jakeluteiden olemassaolo ja pohtia, miten myymälän ja verkkokaupan vahvuudet voidaan yhdistää.
Sisältömarkkinointi tarkoittaa yksinkertaisesti asiakasta palvelevan ja kiinnostavan sisällön tuottamista, jolla on kaupalliset tavoitteet.
Verkkomainonnan tehtävänä on ohjata asiakasehdokkaita sivuille ja verkkokauppaan.
Kävijöiden ja sivuston liikenteen seuraaminen antaa kuvaa toteutuksen toimivuudesta sekä tietoa kehityskohteista.
Yrityksen näkyvyyden kasvattaminen ja asiakkaiden parissa toimiminen on sosiaalisen median mahdollisuus.
Brändi on asiakkaan kokema arvo. Brändi rakentuu yrityksen tarjoaman, viestinnän ja asiakaskokemuksen kautta. Menestyksekäs brändi osaa puhutella asiakasta ja luoda merkityksiä tuotteen hankkimisen ja käytön ympärille.
Laajan tunnettuuden luominen, uuden tuotteen lanseeraaminen ja kampanjointi vaativat edelleen massamedioita. Sopivan median valinta ja siihen toimivan sisällön tuottaminen tulee sopia tavoitteeseen ja kohderyhmään.
Esitteiden, flyereiden, asiakaslehtien, pakkausten, myymälämainonnan ja erilaisten kampanjamateriaalien tarpeet ovat edelleen olemassa, usein tukien mainonnan ja digitaalisen markkinoinnin kokonaisuutta.