Referenssi #21

Teknisen tukkukaupan ilmeen ja myynnillisyyden kehittäminen

HL Groupin edellinen verkkosivusto oli julkaistu vuonna 2016. Se ei enää vastannut rakenteeltaan, ilmeeltään eikä sisällöltään markkinoinnin tarpeita.

HL Group on tekninen tukkukauppa, jolla on kolme liiketoiminnan osa-aluetta. Yritys maahantuo ja markkinoi autovaraosia ja -tarvikkeita, auto- ja teollisuusmaalijärjestelmiä sekä teollisuuden laitteissa käytettäviä kulutusosia, kuten laakereita, tiivisteitä ja kuljetinratkaisuja.

Tavoitteet asetettiin kirkastetun strategian mukaan

Uuden sivuston suunnittelua ohjasivat ajatukset siitä, miten HL Group yrityksenä tuottaa lisäarvoa asiakkailleen paitsi tuotteiden valikoiman ja saatavuuden, myös muiden tekijöiden kautta.

HL Groupilla on kolme liiketoiminnan osa-aluetta, joilla jokaisella on omanlaisensa myyntistrategia. Vanhan sisällönjäsentelyn heikkous oli se, ettei näitä liiketoiminnan alueita kyetty tuomaan selkeästi esiin omiksi kokonaisuuksikseen. Tämä haluttiin korjata suunnittelemalla sivusto uudelleen.

Toisena tavoitteena oli nostaa yritys sille kuuluvaan asemaan markkinoilla. Esimerkkinä tästä ovat auto- ja teollisuusmaalit, joiden osalta HL Group edustaa alan kärkeä maahantuomalla globaalin maalijätin Axaltan maalibrändejä ja -järjestelmiä. Tämän kokonaisuuden tarjoaminen HL Groupin asiakkaille tuottaa merkittävää hyötyä, joka piti saada näkyväksi.

Yhteinen näkemys olennaisen tärkeää

Suunnitteluvaiheessa oli tärkeää, että jaoimme Ideavirran kanssa yhteisen näkemyksen siitä, miten sivustoa tulisi uudistaa niin ulkoasun kuin sisällönkin osalta. Kaikkein merkittävimpänä pidän kuitenkin Ideavirran aitoa kiinnostusta ymmärtää liiketoimintaamme ja strategiaamme eri osa-alueilla – ja tuoda tämä ymmärrys käytännössä osaksi projektin sisällöntuotantoa.

Miikka Hirvonen, HL Group Oy markkinointipäällikkö

Näkymiä sivustoon

Näkymiä sivustoon

Suunnittelun lähtökohdaksi otettiin siirtymä

tuotteiden esittelystä asiakkaiden puhuttelemiseen

Sisältörakenne suunniteltiin

kohderyhmien mukaan

Sivuston rakenne suunniteltiin siten, että kohderyhmät näkisivät heille tärkeät sisällöt yhtenä kokonaisuutena ja voisivat liikkua niissä helposti. Sivustolla tunnistettiin olevan kaksi käyttäjäryhmää: uudet ja vanhat asiakkaat sekä useita kohderyhmiä.

HL Groupin auto- ja teollisuusmaalien pääkohderyhmät ovat suuret automaalaamot tai -ketjut sekä raskaankaluston ja teollisuuden valmistajat.

Palvellaan nykyisiä asiakkaita

Analysoimme vanhan sivuston käyttäjädataa tunnistaaksemme erilaisia asiakastarpeita ja verkkosivuston käyttötapoja. Lisäksi kävimme läpi olennaiset sisällöt yhdessä asiakaspalvelupäällikön kanssa, jotta pystyimme luomaan helposti löydettäviä polkuja keskeisiin sisältöihin.

Koska tuoteluetteloon kirjautuminen oli yksi yleisimmistä käyttäjätarpeista, lisäsimme kirjautumislinkin sivuston yläreunaan.

Lisäksi:

  • Kirjoitimme sisältöjä hakukoneiden näkökulmasta entistä paremmin optimoiduiksi.
  • Jäsentelimme yhteystiedot uudelleen.
  • Rakensimme jokaiselle kohderyhmälle omat asiakaspalvelu- ja myyntisivut, joissa tarjotaan vain kyseistä kohderyhmää palvelevat sisällöt.

Puhutellaan uusia

Kun potentiaalinen asiakas saapuu sivustolle, olennaisinta on viestiä selkeästi tuotevalikoimasta sekä muusta lisäarvosta, jonka yritys voi tarjota.

Sivustouudistuksessa:

  • Tarjosimme entistä selkeämmän näkymän tuotevalikoimaan.
  • Nostimme visuaalisesti esiin kohderyhmää kiinnostavia kärkibrändejä.
  • Puhuttelimme asiakkaita heidän kannaltaan hyödyllisillä asioilla.
  • Toimme myynnin ja asiantuntijat esiin olennaisissa kohdissa korostaen asiakaspalvelua ja ratkaisukeskeisyyttä.
  • Loimme selkeän “Asiakkaaksi meille” -polun.
  • Nostimme vastuullisuuden näkyvämpään rooliin sivustolla kertomalla esimerkiksi, miten maaliasiakas voi kehittää vastuullisuuttaan ja samalla kasvattaa liiketoimintansa tuloksellisuutta.

Viestimme selkeämmin tuottamas­tamme lisäarvosta

Selkeänä harppauksena eteenpäin uudella sivustolla näen siirtymisen tuotekeskeisyydestä lisäarvon viestimiseen asiakkaille. Tuotevalikoimamme on helposti hahmotettavissa yhdellä silmäyksellä, ja lisätietoa on saatavilla tarpeen mukaan. Nyt viestimme entistä selkeämmin, millaista lisäarvoa yhteistyö kanssamme tuo tämän päivän vaativalla kilpailukentällä.

Miikka Hirvonen, HL Group Oy markkinointipäällikkö

Suunnittelun osa-alueita

Tekstisisältö uusiksi

Kun jäsentely tehtiin uudelleen, syntyi luontevasti paikkoja, joissa voitiin kertoa tarkemmin, mitä asiakas hyötyy HL Groupin asiakkaana. Koska tämä oli yksi merkittävimmistä sivuston kehityskohteista, päätettiin suurin osa sivuston teksteistä kirjoittaa uudelleen. Taustatiedon saamiseksi haastateltiin myynnin ja asiakaspalvelun henkilöitä. HL Groupin markkinointipäällikkö Miikka Hirvonen ohjasi työtä varmistaen, että keskityimme strategiassa määriteltyihin asioihin.

Aitoa video- ja valokuvaa

Alusta asti oli selvää, että sivustoa haluttaisiin visualisoida liikkuvalla kuvalla. Kuvaukset toteutettiin Ideavirran toimesta kolmessa eri lokaatiossa, yksi koulustus­automaalaamolla, yksi pääkonttorilla ja yksi teollisuustuotteisiin keskittyvässä toimipisteessä. Näin saatiin riittävästi materiaalia, jolla kuvitettiin suurin osa sivuston sivuista. Kuvia muokattiin tekoälyn avulla, mutta tavoittelimme kokonaistuloksessa mahdollisimman todenmukaista tunnelmaa.

Raikkaampi ilme

asiallisempi puhetapa

Uudistuksen taustalla olivat asiakaskeskeisyyden parantaminen, aitouden hyödyntäminen ja raikkaampi visuaalinen ilme. Halusimme tuoda mukaan keveyttä, väriä ja pehmeyttä, mutta samalla säilyttää yrityksen tunnistettavuuden. Logoon ei koskettu, ja aiemmat tutut värit sovitetiin uuteen illmeeseen.

Gutenberg ja

monipuoliset sisältötyypit

Sivusto toteutettiin WordPressin Gutenberg-lohkoeditorilla, jolla luotiin erilaisia visuaalisia asetteluja. Lohkojen käyttö mahdollistaa helpon jatkokehityksen. Käyttöturvatiedotteita hallitaan räätälöidyllä toiminnallisuudella, jonka avulla tiedostoihin voidaan linkittää tuotenumerolla myös muilta sivuilta.

Jatkokehitykselle malli

Projektin aikana syntyy lähes aina uusia ideoita, sekä pintaan pulpahtaa myös uusia haasteita. Suunnittelun edetessä kykenimme asiakkaan kanssa soveltamaan riittävästi ja priorisoimaan lennosta. Näin syntyikin selvä lista siitä, miten heti julkaisun jälkeen tehdään ja mitkä ovat sivuston sisällön seuraavat kehityspisteet.

Aktiivinen ote auttaa

Kun toimitaan melko pienellä markkinoinnin henkilöresurssimäärillä, tällaisen projektin läpivieminen voi olla hyvinkin työllistävä meidän kokoiselle organisaatiolle. Ideavirran aktiivinen ote projektin johtamisessa ja nykyaikaiset työkalut, esim AI- apuna ja ohjaaminen sisällöntuotannossa, minimoi meidän henkilöresurssitarpeet ja piti projektin suunnittelussa aikataulussa ja budjetissa.

Miikka Hirvonen, HL Group Oy markkinointipäällikkö

Yhteenveto

Missä onnistuimme

Lähtiessämme projektiin tiesimme laittavamme itsemme koville. Vanhakin sivusto oli useilla mittareilla arvioituna alan kärkeä, joten lähtötaso oli korkea. Meillä oli kuitenkin riittävästi taustatietoa yrityksestä, ja näkemyksemme sai vahvistusta projektia johtaneelta markkinointipäälliköltä, joka antoi arvokasta palautetta ja ohjausta. Suunnittelun tuloksena syntyi sivusto, joka on ilmeeltään raikas ja tunnistettava. Kohderyhmät on tuotu esiin selkeinä kokonaisuuksina, ja heitä puhutellaan suoraan lisäarvoa tuottavien palveluiden kautta.

Mitä opimme

Ideavirralla oli sisäisiä tavoitteita edellä mainittujen asiakkaalle luvattujen tavoitteiden lisäksi. Päätimme kokeilla projektijohtamiseen ClickUpia siten, että konseptisuunnittelu, asiakkaan vastuuhenkilö ja tekninen toteutus jakaisivat tiedon ClickUpin kautta. Tässä menimme kuitenkin reippaasti metsään. Perustimme projektin pilkkomalla sen väärin liian pieniin osiin, mikä johti melkoiseen hahmottamisen ongelmaan.

Sekä projektia Ideavirralla vetävä Ari että teknisestä kehittämisestä vastaava henkilö huomasivat pian, että kokonaiskuva projektista oli sekava ja ongelma olisi ratkaistava lennosta. Projekti perustettiin uudelleen ClickUpiin, tällä kertaa jäsentämällä se eri tavalla. Uusi malli osoittautui selvästi paremmaksi, ja päätimme jatkaa sillä projektin loppuun. Samalla päätettiin, ettei asiakasta vaivata muutoksen vuoksi, vaan asiakastyö hoidetaan muita kanavia pitkin.

Muuta opittua:

  • Suuren tai keskisuuren sivuston uudistaminen kannattaa toteuttaa sprinteissä. Näin kaikkien huomio pysyy paremmin ratkaistavien kysymysten äärellä.
  • Konseptin mallinnus prototyypin avulla on tärkeää, mutta suunnittelussa on entistä tarkemmin eroteltava konsepti, käyttöliittymä ja sisältö.
  • Sivuston käyttöliittymän suunnittelussa mobiiliversion tarkempi mallintaminen helpottaa responsiivisuuden laadukasta viimeistelyä.
  • Käytettävyyden näkökulmasta on mallinnettava kaikki erilaiset vaiheet ja tilanteet, jotta käyttöliittymä toimii luontevasti.

Muut referenssimme

Tuulilasien korjaus- ja vaihtopalvelun markkinoinnin kokonaisuus

Akkuopas.fi jossa LitiumPro opastaa kaupan alan ammattilaisia akkujen turvalliseen käsittelyyn

Nopea ja käyttäjäystävällinen tuning- verkkokauppa autoharrastajille