Mathemedixillä oli selvä visio toiminnan sujuvoittamisesta: tarjota asiakkaille verkkokauppa, jossa valikoima on selkeästi selattavissa ja helposti tilattavissa. Verkkokaupan tulisi perustua Mathemedixin tuotteiden ja erityisesti käyttäjän arjen syvälliseen ymmärtämiseen, huomioiden välinevastaavan roolin klinikalla. Kasvuyritykselle oli tärkeää saada verkkokauppa, joka tarjoaa erinomaisen pohjan jatkokehitykselle ja jolla on kasvuvaraa yrityksen mahdollisesti laajentuessa kansainväliseen myyntiin.
Jotta projekti pysyisi hallittavana, asetimme heti alussa tiukan otteen tuotteiden määrittelystä aina tuotetiedon hallittuun keräämiseen ja sisäänsyöttöön. Tuotetietoa oli sen verran paljon, että sitä piti pystyä käsittelemään järjestelmällisesti, jotta kaikenlainen pirstaloituva käsin syöttäminen ja korjaaminen jäisi minimiin.
Minulla oli aikamoinen paketti rakennettavana ja mietittävänä, pieniä yksityiskohtia ja vaadittavia toiminnallisuuksia huomioiden. Verkkokaupan rakentamisesta ei ollut aiempaa kokemusta, joten arvostin suuresti sitä, ettei tarvinnut olla asian kanssa yksin ja kommunikointi oli matkan varrella luontevaa ja apua sai tarvittaessa. Ideavirrassa pidettiin huolta vaadittavasta aikataulusta ja tarvittavien materiaalien laadusta, mikä helpotti projektin etenemistä.

Kun tuotteiden jako yksittäistuotteisiin, muunnelmatuotteisiin ja pakettituotteisiin oli tehty, edessä oli tuotetiedon kerääminen. WooCommerce-alustalle tuotteiden sisäänsyöttö onnistuu parhaiten, kun sisään tuodaan suunniteltua tietorakennetta noudattavaa tuotetietoa.
Teknisen toteutuksen yksityiskohdat tuli huomioida tietorakenteessa, ja kokonaisuus oli testattava ennen varsinaista tuotetiedon sisääntuontia. Tässä projektissa mallinsimme tietorakennetta, kokeilimme käyttöliittymän toimivuutta prototyypin avulla ja testasimme sisääntuontia.
Testien jälkeen saimme tietomallin kuntoon ja laadimme selkeät ohjeet asiakkaan tuotteiden tuotannosta vastaavalle taholle. Lopulta tuotetieto oli valmis sisääntuotavaksi, ja näin saimme tuotteet tehokkaasti järjestelmään ilman massiivista käsin syöttämistä ja jälkikäteen tehtävää korjaamista.

B2B-verkkokaupassa tuotekuvilla on merkittävä informaatioarvo. Vaikka tuotteet valitaan usein käyttötarkoituksen ja tarkempien tietojen, kuten vaikka pituuden ja halkaisijan, perusteella kuvat auttavat asiakasta varmistamaan oikean valinnan.
Tuotekuvien tuottaminen oli asiakkaan vastuulla, mutta ohjeistimme valmistajaa kuvan laadun, koon, sisällön asettelun, formaatin ja tiedostonimeämisen suhteen. Tavoitteena oli sama tehokkuus kuin tuotetiedoissa: minimoida manuaalinen työ sisääntuonnissa.

Mathemedix on perustettu alan vahvojen osaajien ympärille, ja heiltä saatiin kuvamateriaalia todellisista kirurgisista operaatioista. Tällainen autenttinen kuvamateriaali on parasta brändikuvitusta, sillä kohderyhmä tunnistaa siitä toimijan ammattimaisuuden. Laadukkuudesta ja alan tietotaidosta viestiminen on näin helppoa.
Koska kyseessä olivat todelliset kuvat, niitä käsiteltiin mm. poistamalla asiakkaiden tietoja tietokoneiden ruuduilta. Visuaalisesti kuvia selkeytettiin tyylikkäämmiksi poistamalla ylimääräisiä elementtejä.

Kategoriakuvilla on ensisijaisesti kuvituksellinen merkitys. Kategoria toimii verkkokaupassa kuten eteinen talossa - siitä siirrytään mahdollisimman nopeasti sisempiin tiloihin. Kategoriakuvien tulee kuitenkin selkeästi viestiä, millaisia tuotteita kyseisestä kategoriasta löytyy.
Samalla kategoriakuvat rakentavat vaikutelmaa esimerkiksi tuotteiden laadusta. Koska työstimme asiakkaan kanssa yhdessä tuotteiden kategorisointia, oli luontevaa tuottaa kategorioille myös tunnistekuvat valokuvaamalla ne omassa studiossamme.
Ideavirran kanssa projektin aloittaminen oli heti alusta asti selkeää ja eteenpäin sekä tulevaisuuteen suuntaavaa. Saimme juuri sen mitä haimme, sekä monenlaisia kehitysmahdollisuuksia räätälöintien ja Ideavirran asiantuntemuksen avulla. Mutkaton yhteistyö sekä avoin ja rehellinen kommunikointi olivat yksi merkittävä tekijä jo yhteistyökumppania valittaessa. Aito halu auttaa yritystämme monipuolisesti näkyi koko prosessin ajan. Kaikki toiminnallisuudet käytiin selkeästi ja ymmärrettävästi läpi opastusvideoineen, jotta ne oli helppo oppia ja aina tarvittaessa niihin voi palata.
Lopputuloksesta ja prosessista kaksi sanaa − pelkkää timanttia.
Ensimmäiset askeleet verkkokaupassa näytettävien saldojen ajantasaisuuteen ovat yleensä vakioidut toimintatavat. Jotta saldot vastaavat todellisuutta, toiminnan varastossa pitää noudattaa sovittuja malleja. Usein on kuitenkin niin, että saldoissa on heittoa, jolloin inventointi on välttämätöntä.
Tätä varten verkkokauppaan asennettiin lisäosa, joka säädettiin niin, että kaupasta sai helposti irti tuotekohtaiset saldot. Selkeästä listauksesta oli helppo tarkastaa saldot, ja yhdellä klikkauksella pääsi suoraan muokkaamaan tuotteen tietoja.
B2B-kaupassa asiakaskohtaiset hinnat ovat arkipäivää. Toteutamme verkkokauppoihin joustavan hinnoittelumallin, jossa bruttohinnastoon pohjautuen suunnitellaan kullekin asiakkaalle sopiva hinnanmuodostuksen logiikka. Tämä mahdollistaa myös suljetun hinnoittelumallin, jossa hinnat näytetään vain kirjautuneille käyttäjille - mikä monille tukkutoimijoille on strategisesti tärkeää, sillä se vähentää hintojen suoraa vertailtavuutta markkinoilla.
Jos myyntitapahtumia on paljon, toimintaa voidaan tehostaa liittämällä verkkokaupan osto- ja maksuprosessi taloushallinnon järjestelmiin. Tämä on hyödyllistä erityisesti automaattisen laskunluonnin vuoksi.
Automatisoitu laskunluonti voidaan toteuttaa myös verkkokaupassa. Kannattaa pohtia, mitkä ovat tärkeimmät asiat, joiden perusteella integraatiotavasta tulisi päättää.
Asiakkaan puolella projektista vastannut Riija Särkilahti toi mukanaan vankan kokemuksen eläinklinikoiden arjesta ja instrumenttien tilausprosesseista. Tämä arvokas asiakasymmärrys ohjasi merkittävästi verkkokaupan rakenteen ja tuotemäärittelyn suunnittelua, mikä sujuvoitti koko toteutusprosessia.
Projektin hallinta onnistui erinomaisesti ja jopa alussa suurimmaksi haasteeksi tunnistettu tuotetietojen määrittely, luominen ja sisääntuonti saatiin toteutettua onnistuneesti. Työ eteni luontevasti pääosin siksi, että kaikilla osapuolilla oli selkeä yhteinen näkemys sekä projektin tavoitteista että kunkin roolista toteutuksessa.
Otimme alusta asti konsultatiivisen roolin projektissa, mikä sisälsi myös yksityiskohtaisten asioiden läpikäymisen asiakkaan kanssa. Työn laajuus osoittautui odotettua monipuolisemmaksi – kuten usein projekteissa, lukuisista pienistä tehtävistä muodostui lopulta merkittävä kokonaisuus. Tämä näkyi erityisesti tuotetyössä, joka vaati kattavaa selvitystä, syvällistä ymmärrystä, huolellista jäsentelyä, tarkkaa mallintamista, selkeää ohjeistamista ja perusteellista testaamista.
Tehokkuuden näkökulmasta vanha viisaus "hyvin tekeminen on halvempaa kuin korjaaminen" osoittautui jälleen todeksi. Vaikka olimme huolellisia tuotetietojen käsittelyssä, havaitsimme jälleen, että vieläkin tarkempi määrittely ja testaaminen olisi säästänyt aikaa. Käytännössä yksi tunti lisättyä tarkkuutta suunnittelussa voi helposti säästää kolme tuntia tarkastuksissa ja korjauksissa.
Otimme alusta asti konsultatiivisen roolin projektissa, mikä sisälsi myös yksityiskohtaisten asioiden läpikäymisen asiakkaan kanssa. Työn laajuus osoittautui odotettua monipuolisemmaksi – kuten usein projekteissa, lukuisista pienistä tehtävistä muodostui lopulta merkittävä kokonaisuus. Tämä näkyi erityisesti tuotetyössä, joka vaati kattavaa selvitystä, syvällistä ymmärrystä, huolellista jäsentelyä, tarkkaa mallintamista, selkeää ohjeistamista ja perusteellista testaamista.
Tehokkuuden näkökulmasta vanha viisaus "hyvin tekeminen on halvempaa kuin korjaaminen" osoittautui jälleen todeksi. Vaikka olimme huolellisia tuotetietojen käsittelyssä, havaitsimme jälleen, että vieläkin tarkempi määrittely ja testaaminen olisi säästänyt aikaa. Käytännössä yksi tunti lisättyä tarkkuutta suunnittelussa voi helposti säästää kolme tuntia tarkastuksissa ja korjauksissa.