Tehoa verkkokauppaan ERP integraatiolla

Ari
Päivitetty 6.2.2025
ERP-integraation avulla verkkokauppa toimii tehokkaammin.

Tiivistelmä

  • Verkkokaupan integrointi on kannattavaa verkkokaupan kasvaessa
  • Integrointiprosessissa kannattaa varautua yllätyksiin ja valmistella suunnitelma huolella
  • Integrointi ERP-järjestelmään kannattaa tehdä vaiheittain

Verkkokauppa on tietysti asiakkaan näkökulmasta asiointipaikka ja yrityksen näkökulmasta markkinapaikka. Verkkokauppa-alusta tyypillisesti keskittyy tarjoamaan asiakkaalle sujuvan käyttökokemuksen tuotteen löytymisen ja ostamisen suhteen. Verkkokaupan myynnin kasvaessa erilaisten automaatioiden tarve nostaa päätään. Miten tehostaa toimintaa ja vähentää virhetilanteita?

Mikä on ERP?

ERP (Enterprise Resource Planning) eli toiminnanohjausjärjestelmä on yrityksen keskeinen ohjelmisto, joka yhdistää kaikki liiketoiminnan ydintoiminnot yhteen järjestelmään. Verkkokaupan näkökulmasta se hallinnoi automaattisesti esimerkiksi varastosaldoja, tilausten käsittelyä ja taloushallintoa niin, että kun asiakas tekee ostoksen verkkokaupassa, järjestelmä päivittää automaattisesti varastotilanteen, luo tarvittavat toimitusdokumentit, hoitaa laskutuksen ja kirjaa tapahtumat kirjanpitoon.

Verkkokauppa myy ja erppi toimittaa

Verkkokauppa-alustalla on aina omat vahvuutensa, mutta myös heikkoutensa. Verkkokaupan räätälöinti siltä osin mikä parantaa asiakkaan ostokokemusta tai parantaa hakukoneoptimointia on perusteltua. Vain harvat ohjelmistokokonaisuudet sisältävät sekä ERP:in että verkkokaupan toiminnallisuudet.

Integraation hyödyt

Logistiikka- ja prosessihyödyt

  • Virheiden määrä vähenee.
  • Varastonhallinta: Reaaliaikainen varastotilanne vähentää ylivaraustilanteita ja parantaa toimituskykyä. Modernin verkkokaupan on kyettävä tarjoamaan oikea saatavuustieto.
  • Toimitusten hallinta ja logistiikan optimointi: Automatisoidut prosessit takaavat nopeammat toimitusajat ja vähentävät virheitä. Varsinkin kasvavalla verkkokaupalla toimitusten tehokkuus on myös kannattavuusasia. 

Datahyödyt

  • Tietojen keskitetty hallinta: Kaikki tärkeät tiedot, kuten tilaushistoria ja asiakastiedot, ovat yhdessä paikassa. Tässä huomioitava, että yrityksen ja asiakkaan tarve ko. tiedoille voivat poiketta paljon toisistaan.
  • Raportointi ja analytiikka: Integroitu ERP mahdollistaa paremman liiketoimintatiedon hyödyntämisen päätöksenteossa. 
  • Skaalautuvuus: Kasvava liiketoiminta voidaan hallita joustavasti ilman, että manuaalinen työ lisääntyy.

Integraation haitat

Kun eri järjestelmistä tietoa siirretään toiseen, menee kaikki hyvin, jos molemmissa on samankaltainen filosofia datan laadusta, rakenteesta ja ymmärrys datan käyttötarkoituksesta. Esimerkkinä vaikka tietokentän pituusrajoitteet, ne voivat tulla vastaan vaikka tuotekuvausteksteissä tai jopa tuotenimikentän osalta. Eräässä projektissa tuli vastaan tilanne, jossa ERP:n tuotenimi kenttä oli vain 20 merkkiä pitkä. Myyvän, hakukoneoptimoidun otsakkeen pituusvaatimus oli kuitenkin min. 35 merkkiä, joten lopullinen tuotenimi verkkokauppaan muodostettiin kahden ERP-kentän yhdistelmästä. Voit vain arvailla kuinka hankalaa tällaista tuotetietoa on ylläpitää ERP:ssä, kun nimen kirjoittajalla pitäisi olla mielessä näkymä lopullisesta tuotenimestä?

Integraatio hidastaa verkkokaupan kehittämistä

Kun tiedon kulku ratkaistaan integroimalla ERP ja verkkokauppa vakioidaan sekä tiedon rakennetta, että laatua sekä prosesseja. Tämä johtaa väistämättä siihen, että verkkokaupassa jokin muutos voidaan toteuttaa vasta, kun sen vaikutukset ERP:iin on selvitetty ja ratkaistu. 

Käytännössä muutokset pitää suunnitella tarkemmin, eikä pieniä ketteriä kokeiluita voida läpiviedä yhtä nopeasti ja edullisesti, kuin pelkän verkkokaupan kehittämisellä voitaisiin tehdä. 

Integraatio aiheuttaa virhetilanteita

Aina kun ohjelmistoja räätälöidään on huolellisestakin suunnittelusta huolimatta edessä jokin asia mitä ei osattu huomioida. Vaikka suunniteltu integraatio toimisikin luotettavasti kun molemmat järjestelmät ovat ns. online, voidaan myöhemmin kohdata erilaisia palvelinten alhaallaoloaikojen tai datakatkojen aiheuttamia keskeytyneitä prosesseja. 

Hyvin suunniteltu loki (automaattinen lista tapahtumista), helpottaa mahdollisten virheiden etsimistä.

Eri tasoisia integraatioita

Perusintegraatio: hinnat ja saldot

Suurimmat hyödyt saadaan näiden tietojen saamisesta integraation kautta ERP-järjestelmästä. Tällainen integraatio on helppo toteuttaa ja siinä on kohtuullisen vähän erilaisia ratkaistavia asioita, joita väistämättä tulee eteen integraatioprojekteissa.

Kun tällainen integraatio on käytössä, kaikki muut tieto sijaitsee verkkokaupassa, kuten esim. 

  • Tuotteen nimi
  • Tuotteen lyhyt kuvaus
  • Tuotteen kuvausteksti
  • Tuotenumero (SKU, eli stock keeping unit)
  • Tuotteen mitat (korkeus, leveys, syvyys)
  • Tuotteen paino
  • Materiaali
  • Valmistajan tiedot
  • Tuotteen alkuperämaa
  • Tuotteen sertifikaatit (esim. ekologisuus, turvallisuusmerkinnät)
  • Verokanta
  • Toimitus- ja lähetysinformaatio (toimituskulut, toimitusaika)
  • Tuotekuvat (pääkuva, lisäkuvat, galleriakuvat)
  • Tuotekategoria
  • Tuotteen tagit (avainsanat)
  • Tuotteessa olevat variaatiot (koko, väri, malli jne.)
  • Yhteensopivat tuotteet (esim. lisäosat tai oheistuotteet
  • Ristiinmyynti- ja suosittelutiedot (Cross-sell ja Upsell)
  • Tuotearvostelut ja käyttäjäpalautteet
  • Digitaalisille tuotteille: latauslinkit ja lisenssiehdot
  • Näkyvyystila (julkaistu, luonnos, yksityinen)
  • Ajastetut julkaisutiedot (esim. kampanjatuotteet)
  • SEO-tiedot (meta-kuvaus, meta-avainsanat)
  • Liittyvät tuotteet (esim. saman kategorian tuotteet)
  • Ostoskorin rajoitukset (esim. minimi- tai maksimimäärät per tilaus)
  • Saatavuusajankohta (esim. ennakkotilaustuotteet)
  • Tilausten palautus- ja vaihto-oikeudet
  • Liitetiedostot (esim. PDF-esitteet tai tekniset tiedot)

Tällöin verkkokaupan pääsääntöinen hallinta tapahtuu verkkokauppa-alustalla. 

Laajennettu integraatio

Jos verkkokauppaa halutaan ohjata enemmän ERP-järjestelmän kautta hintojen ja saldojen lisäksi integraation kautta voitaisiin verkkokauppaan viedä esim seuraavat tiedot: 

  • Tuotekategoria
  • Tuotteen tagit (avainsanat)
  • Tuotteen mitat (korkeus, leveys, syvyys)
  • Tuotteen paino
  • Valmistajan tiedot
  • Tuotteen lyhyt kuvaus (mahdollisia ongelmia luvassa)
  • Tuotteen kuvausteksti (mahdollisia ongelmia luvassa)
  • Yhteensopivat tuotteet (esim. lisäosat tai oheistuotteet)
  • Ristiinmyynti- ja suosittelutiedot (Cross-sell ja Upsell)

Tällöin verkkokaupan pääsääntöinen hallinta tapahtuu ERP:ssa, verkkokaupan tarjotessa asiakaskokemuksen sekä ostoprosessin läpiviennin.

Mitä sitten kannattaa integroida – opi Teslan Elon Muskilta

Elon Muskin kirjaa lukiessani mieleeni jäi hänen tavoitteensa automatisoida Teslan tehdas mahdollisimman laajasti alusta alkaen. Kirjassa karu totuus kuitenkin paljastuu ja Elonin kerrotaan purkaneen takaisin käsityöksi merkittävän osan robottien tekemästä työstä. Hän on kirjan mukaan itsekin myöntänyt, että ensin olisi pitänyt saada tuotanto vetämään perinteisesti, ja sitten vasta olisi pitänyt robotisoida ja automatisoida sellaiset vaiheet, joissa se todella tuottaisi nopeussäästöjä ja laadun paranemista. 

Näkemykseni onkin: integroi ensin kaikkein tärkein! Kun kokemusta ja oppia on kertynyt, sekä halutaan lisätehoja sisällönhallintaan, integroi enemmän.

ERP-integraatioprosessin aikaisia haasteita ja kuinka ratkaista ne

  • Mitkä ovat verkkokauppaliiketoimintanne kannalta pahimmat pullonkaulat? 
  • Mitkä ovat yrityksen muut resurssit. Onko käytössä jo toimiva ERP-järjestelmä, johon ollaan tyytyväisiä? 
  • Kuinka paljon ERP-järjestelmään tarvitaan muutoksia, verkkokaupan integraatiosta johtuen?
  • Onko teillä olemassa ns. puhdas tuotetieto, vai millä tasolla tuotetietonne on laadun ja laajuuden näkökulmasta?
  • Mikä visionne verkkokaupan kasvusta ja sen myötä eteen tulevista erilaisista tehostamistarpeista?
  • Onko verkkokaupanne voimakkaasti räätälöity ja jos on, miten teette jaon integroitavat tiedon ja sen välillä mitä ette integroi. 
  • Tehkää vaihtoehtoiskustannuslaskelma, jolla pyritte hahmottamaan mitkä ovat taloudellisesti tehokkaimmat kehittämistoimet verkkokaupalle. 

Miten voimme auttaa sinua?

Autamme yrityksiä kehittämään toimintaansa uudistamalla verkkokauppoja integroiden ne erilaisiin järjestelmiin.

Miten edetä?

Mikäli sinulla on Woo-verkkokaupan uudistaminen mielessä ja käytössänne on jo toimiva ERP-järjestelmä, jutellaan, katsotaan voimmeko auttaa?

Artikkelin sisältö